Hvordan kan du som arbeidsgiver vise omsorg for de ansatte som er pålagt hjemmekontor i disse tider? For noen er hjemmekontor en perfekt løsning, men for andre kan det være motsatt. Bor den ansatte alene, kan det være en tungt å måtte være hjemme døgnet rundt.
Når man sitter på hjemmekontor foregår all kontakt via digitale verktøy. Nærheten til kolleger forsvinner. Sammen med det forsvinner også impulsiviteten og omsorgen i arbeidshverdagen. Hva kan man gjøre for å holde trivselen og fellesskapet oppe?
Ledere bør holde jevnlig og hyppig kontakt med sine ansatte som er på hjemmekontor. Det er lurt å skape seg en formening om den enkelte ansatte trives med å jobbe hjemmefra eller ikke. Noen vil synes det er topp, mens andre synes det blir ensomt eller mister motivasjonen. Lag planer og mål sammen og spør om det er noe de ansatte trenger i arbeidshverdagen. Klarer den ansatte å utvikle seg på samme måte hjemmefra? Kan det være aktuelt å la den ansatte delta på et digitalt kurs eller utvikle sine ferdigheter på annet vis? Ta jevnlige samtaler der dere går gjennom slike spørsmål, og vis ekstra omsorg for de ansatte på hjemmekontor som synes det kan bli ensomt.
Kartlegg hva den ansatte har behov for slik at hjemmekontoret blir så effektivt og arbeidsplassen så korrekt ergonomisk som mulig. Herunder kommer kontorstoler, stor skjerm, god belysning, printer og lignende.
Ikke skrot møtevirksomheten selv om vi ikke kan møtes fysisk. Dette gjelder både internt og med eksterne. Oppfordre dine ansatte til å ha kundemøter og møter med samarbeidspartnere og kollegaer på Teams eller andre digitale kommunikasjonsverktøy. Informasjonsbehovet blir større når man ikke treffes på kontoret.
Skillet mellom jobb og fritid kan fort viskes ut når man er pålagt å jobbe hjemmefra. Det vil derfor være lurt å oppmuntre dine ansatte til å lage et klart skille mellom jobb og fritid, selv om begge deler skjer hjemmefra. Dette er viktig for å kunne slappe av og for å forhindre utbrenthet. Om du som arbeidsgiver har ansatte som sliter ekstra bør det sees på om det er en mulighet for at vedkommende kan jobbe fra kontoret. Eventuelt kan det være en idé å koble inn bedriftshelsetjenesten, HR-avdelingen eller verneombud. Hva med å gi en annen kollega, som den ansatte har god kjemi med eller bor i nærheten av, et ekstra ansvar for å ta vare på den som har en tung tid?
Hva med telefonmøter mens man går tur i marka? Eller ta en morgentur med alle i avdelingen på facetime? Kanskje oppfordre den ansatte til å ta seg en joggetur i lunsjpausen? Eller arranger skritt-konkurranse og se hvem i bedriften som går flest skritt i løpet av en uke? Fysisk aktivitet og frisk luft er viktig for både kroppen og hodet og kan bidra til å øke motivasjonen.
Alle virksomheter streber etter å ha en god kultur. Når man ikke ser hverandre hver dag, møtes i kantina eller tar den spontane samtalen rundt kaffemaskinen kan det fort påvirke kulturen og den sosiale samhandlingen til en bedrift. Det er ekstra krevende å beholde en god kultur, og ikke minst bygge en god kultur, når man ikke møtes på kontoret. Vi anbefaler å ikke bare ha faglige møter på Teams eller andre digitale kommunikasjonsmedier, men at bedriften innfører sosial tid på teams. Kaffepauser, fredagspils, tirsdagsquiz eller at ulike mennesker fra bedriften lærer noe bort til de andre ansatte er bare noen eksempler som kan bidra til å bygge kulturen til bedriften, og passe på at man beholder den gode kollegiale stemningen selv om vi ikke møtes fysisk. Bruk tjenester med kamera. Det er alltid fint å se andre mennesker.
Les hva Arbeidstilsynet skriver om hjemmekontor her.
Det er ofte de små tingene i hverdagen som gjør den store forskjellen. Ta vare på hverandre og tør å spørre hvordan kollegene dine har det.